Diez años de smartphones. Un análisis semiótico-comunicacional del impacto social de la telefonía móvil

  1. Inmaculada Berlanga-Fernández 1
  2. Vicent Gozalvez-Pérez 2
  3. Paula Renés Arellano 3
  4. Aguaded Gómez, José Ignacio 4
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  4. 4 Universidad de Huelva - España
Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2018

Issue Title: Educación mediática y generación app, nuevos retos, nuevaspropuestas

Volume: 47

Issue: 3

Pages: 299-306

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.47.3.2018.299-306 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

Among all new technologies, mobile phones with Internet connection (or smartphones) have most rapidly spread in today’s society and produced critical habits in citizens’ lifestyles. This paper analyses the narrative universe of “Conectados” from a semioticcommunicational perspective. It is a programme from the series Salvados specifically dedicated to the social use of this technology, exactly ten years since the emergence of the first smartphone. Through the analysis of the content introduced by the various actors involved - adolescents, adults, families, school and experts – at issue is whether the new media devices empower or impoverish us and to what extent. Although the analysis is limited to the contents of a television program, the variety of actors involved and especially the interview unpublished to the philosopher Bauman show a broad social prism and reliable results. It concludes by reflecting on what would be the conditions for an autonomous, social, enriching and critical use of such devices

Funding information

Este trabajo está avalado por la “Red de Educación Mediática” del Programa Estatal de Investigación Científica-Técnica de Excelencia, Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Bibliographic References

  • Bauman, Z. (2002). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica
  • Bauman, Z. (2005). Education in liquid modernity. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 27, 303-317. https://doi. org/10.1080/10714410500338873
  • Bauman, Z. (2011). Liquid modern challenges to education. In S. Robinson & C. Katulushi (Eds.), Values in Higher Education (pp.36-50). St Brides Major, UK: Aureus / University of Leeds.
  • Cappelletti, M. & Domínguez, A. (2014). La curaduría de contenidos y la narrativa colaborativa en el Ciberperiodismo: estudio del caso de Storify en el diario digital elpais. com/Content Curation and collaborative narrative on Webjournalism: a study case of Storify in the digital newspaper elpais. com. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(1), 17-33.
  • Carr, N. (2015). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus.
  • Galán-Linares, E. (2014). Salvados: ¿comunicación alternativa o la excepción que confirma la regla? Trabajo Fin de Grado en Periodismo de la Universidad de Sevilla. https://goo.gl/Yu7hp2
  • García-Contto, J. (2011). Manual de semiótica: semiótica narrativa, con aplicaciones de análisis en comunicaciones. https:// goo.gl/41YqPx
  • Gao, Y., Li, A., Zhu, T., Liu, X., & Liu, X. (2016). How smartphone usage correlates with social anxiety and loneliness. PeerJ, 4, e2197. https://goo.gl/NyLqAn. https://doi.org/10.7717/ peerj.2197
  • González, C. y Fanjul, C. (2018). Aplicaciones móviles para personas mayores un estudio sobre su estrategia actual, Aula Abierta, 47(1), 107-112. https://doi.org/10.17811/rifie. 47.1.2018.107-112
  • Gracia, J. & Gozálvez, V. (2016). Justificación filosófica de la educación en valores éticos y cívicos en la educación formal. Análisis crítico de la LOMCE. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28 (1), 83-103.
  • Green, L. & Gary, K. (2016). Pedagogy for a Liquid Time. Studies in Philosophy and Education, 35, 47-62.
  • Habermas, J. (1995). Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Península.
  • Habermas, J. (1992). Postmetaphysical thinking. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Hartanto, A., & Yang, H. (2016). Is the smartphone a smart choice? The effect of smartphone separation on executive functions. Computers in Human Behavior, 64, 329-336. https://goo. gl/QdjUJi
  • Horizon Report (2016). Higher Education Edition. http://cdn. nmc.org/media/2016-nmc-horizon-report-he-EN.pdf
  • Ditrendia (2017). Informe Mobile en España y en el Mundo 2017. https://goo.gl/u4zpfb
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. https://goo.gl/45JHYp
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de La Torre.
  • Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.
  • Luengo-De la Torre, M. (2012). Una aproximación al concepto de Sociedad Móvil: el smartphone: su expansión, funciones, usos, límites y riesgos. Derecom, (11), 10.
  • Malaina-Abad, B. (2015). Análisis comparativo de la audiencia social de La Sexta Noche y Salvados: la política en prime time y la formación de la esfera pública digital. Trabajo Fin de Master Universidad Complutense de Madrid, https://goo. gl/2tpazT
  • Mancinas-Chávez, R., & Galán-Linares, E. (2014). El programa ‘Salvados’ en el sistema audiovisual español: elemento herético o la excepción que confirma la regla. Anduli: Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 13, 119-136.
  • Merino-Arribas, A. (2013). El factor emocional en la narrativa transmedia y la televisión social. Fonseca, Journal of Communication, (6), 234-257.
  • Pearson, C. & Hussain, Z. (2016). Smartphone addiction and associated psychological factors. Addicta: The Turkish Journal of Addictions. Online First. https://doi.10.15805/addicta. 2016.3.0103
  • Ramos-Soler, I., López-Sánchez, C. & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Online risk perception in young people and its effects on digital behaviour. [Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital]. Comunicar, 56, 71-79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07
  • Reid D.J. & Reid F.J. (2007). Text or talk? Social anxiety, loneliness, and divergent preferences for cell phone use. CyberPsychology & Behavior. 2007; 10(3): 424-435. https://doi.10.1089/ cpb.2006.9936
  • Rodríguez-Gómez, D., Castro, D. & Meneses, J. (2018). Problematic uses of ICTs among young people in their personal and school life. [Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar]. Comunicar, 56, 91-100. https://doi. org/10.3916/C56-2018-09
  • Rodrigo, M.J., Martínez, R., & Rodríguez-Ruiz, B. (2018). La Relación Centro Escolar-Familia como Factor Protector de Conductas Transgresoras en la Adolescencia. Aula Abierta, 47(2), 149-158. https://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.149-158
  • Sarid, A. (2017). Self-critical appropriation: An assessment of Bauman’s view of education in liquid modernity. Educational philosophy and theory, 49 (5), 462-472.
  • Sigman, A. (2005). Remotely controlled. How television is damaging our lives. London: Vermilion.
  • Thomée, S., Härenstam, A., & Hagberg, M. (2011.) Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults — a prospective cohort study. BMC Public Health 11(1):66. https://doi.10.1186/1471-2458-11-66.
  • Tubau, D. (2015). El espectador es el protagonista. Madrid: Alba.
  • Zambrano, V.M., & Castells, A.G. (2016). Aproximación al potencial colaborativo de la narrativa documental interactiva en los procesos de cambio social. Cultura, Lenguaje y Representación/ Culture, Language and Representation, 15, 153-169.