Comunicarcalidad, visibilización e impacto

  1. M. Amor Pérez-Rodríguez 1
  2. Rosa García-Ruiz 2
  3. Ignacio Aguaded 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Journal:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Year of publication: 2018

Volume: 76

Issue: 271

Pages: 481-498

Type: Article

DOI: 10.22550/REP-3-2018-05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista española de pedagogía

Abstract

Social science journals are undergoing a process of change to reach the quality standards required by knowledge assessment agencies. This paper presents an overview of the main areas requiring improvement in order to attain a better position, visibility, and impact for these journals. Considering its remarkable trajectory that makes it a reference in the field of social sciences, the model of the journal Comunicar is analysed, pondering the relationship between articles received and accepted, authorship, methodologies, and quality criteria employed by the journal. This piece concludes with a reflection on the existence of a new academic culture, the potential quality parameters of the journals and their indicators, the importance of the author of academic texts and his or her training, the establishment of topics of interest beyond the local or individual, visibility and transference, and the incorporation of new ways of measuring the impact of work, in line with the resources of the digital society.

Bibliographic References

  • Adie, E. y Roe, W. (2013). Altmetric: Enriching Scholarly Content with Article-level Discussion and Metrics. Learned Publishing, 26 (1), 11-17. doi: https://doi.org/10.1087/20130103
  • Aguaded, I. y Fonseca-Mora, M. C. (2012). Ejemplos de buenas prácticas en la edición de revistas científicas: Comunicar. En FECYT (Ed.), Manual de buenas prácticas en edición de revistas científicas (pp. 11-20). Madrid: MIC. Recuperado de https://goo.gl/GXsYUL (Consultado el 06/06/2018).
  • Alcaín-Partearroyo, M. D., Román-Román, A. y Giménez Toledo, E. (2008). Categorización de las revistas españolas de Ciencias Sociales y Humanas en RESH. Revista Española de Documentación Científica, 31 (1), 85-95. Recuperado de https:// bit.ly/2LYSi6E (Consultado el 06/06/2018).
  • Alonso-Arévalo, J. y Vázquez-Vázquez, M. (2016). Altmetrics y alfabetización científica. Bibliotecas. Anales de Investigación, 12 (1), 14-29. Recuperado de http://revistas.bnjm.cu/index. php/anales/article/view/3634/0 (Consultado el 06/06/2018).
  • Andersen, H. (2000). Influence and Reputation in the Social Sciences How much do Researchers Agree? Journal of Documentation, 56, 674-692.
  • Baiget, T. (2014). Las revistas científicas ante la digitalización y la globalización. Revista Española de Drogodependencias, 39 (1), 5-11. Recuperado de http://eprints.rclis.org/31544/1/Editorial-Revista-espanola-drogodependencias. pdf (Consultado el 06/06/2018).
  • Baiget, T. y Torres-Salinas, D. (2013). Informe APEI sobre publicación en revistas científicas. Gijón: Asociación Profesional de Especialistas en Información. Recuperado de https://bit. ly/1DlAVWw (Consultado el 06/06/2018).
  • Corrêa Jr., E. A., Silva, F. N., Costa, L. da F. y Amancio, D. R. (2017). Patterns of authors contribution in scientific manuscripts. Journal of Infometrics, 11 (2), 498-510. doi: https:// doi.org/10.1016/j.joi.2017.03.003
  • Delgado, E., Ruiz-Pérez, R. y Jiménez, E. (2006). La edición de revistas científicas. Directrices, criterios y modelos de evaluación. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. Recuperado de https://bit.ly/ 2kMpH81 (Consultado el 06/06/2018).
  • Escribà, E. y Cortiñas, S. (2013). La internacionalización y las coautorías en las principales revistas científicas de Comunicación en España. Comunicar, 21 (41), 35-44. doi: https:// doi.org/10.3916/C41-2013-03
  • Forrester, A., Björk, B. C. y Tenopir, C. (2017). New web services that help authors choose journals. Learned Publishing, 30 (4), 281-287. doi: https://doi.org/10.1002/leap.1112
  • Giménez-Toledo, E. (2014). Imposturas en el ecosistema de la publicación científica. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 13-23. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.190251
  • Grupo Comunicar (2018). Estadísticas. Huelva: Comunicar. Recuperado de https://www. revistacomunicar.com/index.php?contenido =estadisticas (Consultado el 06/06/2018).
  • Hengl, T., Gould, M. y Gerritsma, W. (2011). The unofficial guide for authors: from research design to publication. Recuperado de http://edepot. wur.nl/178013 (Consultado el 06/06/2018).
  • Hirsch, J. E. (2005). An index to quantify an individual’s scientific research output. Proceedings of the National academy of Sciences of the United States of America, 102 (46), 16569-16572. doi: https://doi.org/10.1073/ pnas.0507655102
  • Moreno-Pulido, A., López-González. M. Á., Rubio-Garay, F., Saúl, L. A. y Sánchez-Elvira-Paniagua, Á. (2013). Evolución de las revistas españolas de Ciencias Sociales en el Journal Citation Reports (2006-2010) y su valoración como indicio de calidad en la normativa evaluadora española. Revista Española de Documentación Científica, 36 (3), 1-15. doi: http:// dx.doi.org/10.3989/redc.2013.3.987
  • Perales-Palacios, F. J., Vílchez-González, J. M. y Gutiérrez-Pérez, J. (2017). Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales sobre educación científica. Investigación Bibliotecológica, 31 (72), 139-159.
  • Petersen, J. (2017). How innovative are editors?: Evidence across journals and disciplines. Research Evaluation, 26 (3), 256-268. doi: https:// doi.org/10.1093/reseval/rvx015
  • Repiso, R. (2015). Cómo identificar una revista de calidad. Cardiocore, 50 (2), 46-48. doi: http:// dx.doi.org/10.1016/j.carcor.2014.12.002
  • Torres-Salinas, D., Cabezas, Á. y Jiménez, E. (2013). Altmetrics: nuevos indicadores para la comunicación científica en la Web 2.0. Comunicar, 21 (41), 53-60. doi: https:// doi.org/10.3916/C41-2013-05