Los alumnos que viven en ambientes desfavorecidosrespuestas ¿especiales?

  1. Moya Maya, Asunción
  2. García Moro, Francisco José
Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X

Year of publication: 2001

Issue Title: La universidad en una época de transición

Issue: 28

Pages: 205-212

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.402 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

When we talk about students with special educational needs and their integration in an ordinary curriculum, it seems that we are referring to students with very specific characteristics: impaired, physically disabled, handicapped ... But there are other students who can not be defined within the previous standards, although they also have needs and problems and they are also students of the school. They are euphemistically called «socially deprived». The authors of this article have reflected on the answers offered within the school to these students in our present educational system. These are non-selective measures nor try to compensate inequities, but they are curricular answers given by the present legislation with-in the possibilities of the «curriculum adaptability». The measures and answers should present be initiated by adapting the school curriculum, the classroom curriculum and when required the individual curriculum.

Bibliographic References

  • ARCOS BRAVO, I. (1999). «Las necesidades educativas especiales de la diversidad cultural en el aula desde unas estructuras interculturales: la recepción y la acogida». En SÁNCHEZ PALOMINO y otros. Los desafíos de la educación especial en el umbral del siglo XXI. Almería: Universidad de Almería.
  • CARRETERO, M.A.; CARRIÓN, J.J.; SÁNCHEZ PALOMINO, A. (1999). «Una experiencia de trabajo colaborativo del profesorado como respuesta a las necesidades educativas especiales de origen social». En SÁNCHEZ PALOMINO y otros. Los desafíos de la educación especial en el umbral del siglo XXI. Almería: Universidad de Almería.
  • DE MIGUEL, M. (1992). «Minorías y educación intercultural». En S.E.P. Educación multicultural en la perspectiva de Europa Unida. Salamanca: Diputación de Salamanca.
  • GARCÍA, A.; LOMBA, S. (1997). «¿Educación compensatoria o educación intercultural?». En ARNAIZ SÁNCHEZ, P.; DE HARO RODRÍGUEZ, R. 10 años de integración en España: análisis de la realidad y perspectivas de futuro. Murcia: Universidad de Murcia.
  • GARCÍA VIDAL, J. (1993). Guía para realizar adaptaciones curriculares. Málaga: Aljibe.
  • LIEGEOIS, J.P. (1990). «Presentación del Seminario». En DIRECCIÓN GENERAL DE CENTROS Y PROMOCIÓN EDUCATIVA. Hacia una educación intercultural. Valencia: Generalitat de Valencia.
  • PACHECO, J.L.; ZARZO, J.A. (1993). «El niño y la niña con deprivación sociocultural». En BAUTISTA, R. Necesidades educativas especiales. Málaga: Aljibe.
  • SÁNCHEZ PALOMINO, A.; VILLEGAS, F. (1998). «Dificultades por deprivación sociocultural». En SÁNCHEZ PALOMINO, A.; TORRES GONZÁLEZ, J.A. Educación especial II. Ámbitos específicos de intervención. Madrid: Pirámide.
  • SORIA GUTIÉRREZ, A.L. (1994). «Diversidad cultural y educación». Entrejóvenes, 36.