Una WebQuest para la orientación vocacional y profesional en Bachillerato

  1. Hernando Gómez, Ángel
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2009

Issue Title: Políticas de educación en medios

Issue: 32

Pages: 215-221

Type: Article

DOI: 10.3916/C32-2009-03-003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Sustainable development goals

Abstract

The present paper exposes a teaching resource, designed to serve as a complement to the Vocational and Professional Counseling Program of High Schools. The WebQuest intended to facilitate students´ self-knowledge, the knowledge of the academic and professional environment and to help them in the process of decision-making. This work also presents the characteristics of the tool, the websites where it is housed, the working methodology, the objectives of the teaching resource, a description of the process the learners should go through in order to accomplishing the task, the most representative result and the final conclusions. As a final conclusion, we underline that the ICTs use in professional counseling could optimize and enrichment those interventions developed in High School centers.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. (2003). Luces en el laberinto audiovisual. Comunicar, 20; 7-8.
  • Bisquerra, R. & Filella, G. (2003). Orientación y medios de comunicación. Comunicar, 20; 15-20.
  • Hernando, A. (2006). La intervención de los Orientadores de Secundaria y la forma en que ellos la describen y justifican. La situación actual. Madrid: ProQuest Internacional.
  • Malik, B. & Sánchez, M. (2003). Orientación para el desarrollo de la carrera en Internet. Comunicar, 20; 97-109.
  • Pantoja, A. & Campoy, T. J. (2001). Actitud de los orientadores hacia las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (NTIC), en Actas del X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa: Investigación y evaluación educativas en la sociedad del conocimiento. La Coruña: AIDIPE; 555-559.
  • Reigeluth, C. (2000). Diseño de la instrucción. Teorías y modelos. Madrid: Aula XXI Santillana.
  • Repetto, E. & Malik, B. (1998). Nuevas tecnologías aplicadas a la orientación, en Bisquerra, R. (Coord.): Modelos de Orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis; 363-374.
  • Vélaz de Medrano, C. (1998). Orientación e intervención psicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación. Málaga: Aljibe.