Utilización de materiales didácticos para fomentar valores educativos en baloncesto de formación

  1. Ortega Vila, G.
  2. Giménez Fuentes-Guerra, F.J.
  3. Jiménez Sánchez, A. C.
  4. Jiménez Martín, P. J.
  5. Durán González, L. J.
  6. Franco, Jorge
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2015

Volume: 15

Issue: 3

Pages: 227-230

Type: Article

DOI: 10.4321/S1578-84232015000300026 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

In order to promote the teaching and learning of basketball from an educational perspective in the formative stages, Real Madrid Foundation Basketball Schools, through the research project entitled “For a REAL Education: Values and Sport”, has developed a series of teaching materials available to assist coaches and players develop the practice of basketball in the best educational context. These materials offer coaches the opportunity to improve their quality as teachers, both in training and competition, including the educational values in daily practice, making also participants the players and their families. The main objective of this study, after several seasons of project development, has been analyzed the use that the coaches make from the different didactic materials. The study population was 15 basketball coaches from Real Madrid Foundation Basketball Schools, with an average experience of 4.7 years. These teachers have trained a total of 580 male and female players from the youngest categories, U10, U12, U14 and U16. The instrument used was a questionnaire designed expressly with questions related to the study objective. The results indicate that most used material, to be considered useful, it has been a manual book called “Introduction to Basketvalues” (68%); followed by the “White Card” program (41%) and the paper “Quarterly Player Assessment” (38.5%).

Bibliographic References

  • Abad, M.T., Giménez, F.J., Robles, J. y Castillo, E. (2013). La formación de los entrenadores de jóvenes futbolistas. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte 9(2), 105-114. Recuperado de http://www.e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/index
  • Carranza, M. y Maza, G. (coords). (2011). Deporte, actividad física e inclusión social. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Cecchini, J.A., Fernández, J., González, C. y Arruza, J.A. (2008). Repercusiones del Programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.
  • Fraile, A. (1996). Una propuesta de Juegos Escolares para la Educación Primaria. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Giménez, F.J., Abad, M.T., y Robles, J. (2009). La enseñanza del deporte desde la perspectiva educativa. Wanceulen, E.F. Digital, 5, 5-14. Recuperado de http://www.wanceulen.com/ef-digital
  • Gómez, A. (2005). La enseñanza y el aprendizaje de los valores en la educación Deportiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 5(18), 89-99 http://cdeporte.rediris.es/revista/revista18/arteduvalores9.htm
  • Gutiérrez, M. (1995). Los valores sociales y el deporte. La actividad física y el deporte como transmisores de valores sociales y personales. Madrid: Gymnos.
  • Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona: Paidós.
  • Hellison, D. (1985). Goals and strategies for physical education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ibáñez, S. J., Delgado, M.A., Lorenzo, M., Del Villar, F. y Rivadeneira, M.L. (1997). Análisis de la formación del entrenador deportivo. El entrenador de baloncesto. En M.A. Gutiérrez (Ed.). Experiencias de formación de docentes y entrenadores en el ámbito de la actividad física y el deporte. (pp. 83-130), Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Jiménez, P.J. y Durán, L.J. (2005). Actividad física y deporte en jóvenes en riesgo: educación en valores. Apunts, educación física y deportes, 80, 13-19.
  • Muñoz, F. (2004). El deporte como instrumento de transmisión de valores: por un modelo de cohesión social y de tolerancia. Revista de Educación, 335, 153-161.
  • Romance, T., Weiss, M. y Bockoven, J. (1986). A program to promote moral development through elementary school physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 5, 126-136.
  • Ruiz, G. y Cabrera, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19.