The application of bits of intelligence as prevention of possible learning disabilities in childhood educationa case of study

  1. Moya Maya, Asunción 1
  2. García Hernández, Anna 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2014

Volumen: 5

Número: 1

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

The aim of this study focuses on developing an educational program through the bits of intelligence to prevent possible learning disabilities in students of Childhood Education. On the one hand, the sample consisted of six teachers of kindergarten and two teachers assistants (PAI), to whom a semi-structured interview was made. On the other hand, the students in a classroom of kindergarten, specifically four years old, was applied the scale of observation. The analyses show that the application of bits of intelligence in the classroom is a good resource to prevent learning difficulties, as they cater to diversity in kindergarten.

Referencias bibliográficas

  • Bras, T. y Reis, C. (2012). As aptidões sociais das crianças em idade pré-escolar. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, 135 – 147.
  • Campillo, A. y Díez, I. (2010) Un paso más hacia la inclusión de los deficientes visuales en el aula con las Tics. En P. Arnaiz; M.D. Hurtadoy F.J. Soto. (Coords.) 25 Años de Integración Escolar en España: Tecnología e Inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario(pp. 1-8). Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
  • Chapman, R.S y Hesketh, L.J. (2000). Behavioral Phenotype of individual with Down Syndrome. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Review, 6, 84- 95.
  • Chuchnowska, I y Sekala, A (2011).The concept of interactive rehabilitation device for children under the age of three.Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 45 (1), 45-50.
  • Departamento de Educación. Centro de Recursos de Educación Especial de Navarra. Equipo de Audición y Lenguaje. Curso 08/09.
  • Doman, G. & Otros (2012). Cómo enseñar conocimientos enciclopédicos a su bebé. Desarrolle y estimule el máximo potencial de su recién nacido. La revolución pacífica. Madrid: Edaf.
  • Espinosa, C., Maverino, W., y Paymal, N. (2007). Los niños y jóvenes del tercer milenio. Guía práctica para padres y educadores. Barcelona: Sirio.
  • Estalayo, V. y Vega, R. (2001). El método de los Bits de Inteligencia. Madrid: Edelvives.
  • Flórez, J. (1999). Bases neurobiológicas del aprendizaje. Siglo cero, 30 (183) 9-27.
  • Galeote y Otros (2012).La adquisición del vocabulario en niños con síndrome de Down: datos normativos y tendencias de desarrollo. Infancia y aprendizaje, 35(1), 111-122.
  • García-Alba, J. (2010). Déficit neuropsicológicos en Síndrome De Down y valoración por Doppler Transcraneal. Madrid: Universidad Complutense.
  • Gardner, H. (2005). Las inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós ibérica: Barcelona.
  • Goetz, G.V. y Lecomte, M. D. (1988). Etnografía y diseños cualitativos en investigación etnográfica. Madrid: Morata.
  • Gojenuri, T., Pedrós, N., Anton, M. y Martínez, A. (2004). Los bits de inteligencia. Revista Aula de Infantil. Ámbito 0-6, 17.
  • Gómez, T. (2009). Altas capacidades intelectuales. Estilo de aprendizaje y respuesta educativa. CEP Linares-Andújar. Material policopiado.
  • Greenough, W., Black, J., and Wallace, C. (1987). Experience and brain development.Child development. University of Illinois, 58, 539-559.
  • Hernández-Muela, S., Mulas, F. & Mattos, L. (2004). Plasticidad neuronal funcional. RevNeurol; 38 (Supl 1): S58-S68.
  • Hidalgo, V. y Otros (2008). Procesos y necesidades de desarrollo durante la infancia. XXI Revista de Educación, 10, 85-95.
  • Higgins y Otros (2012).The differential effects of direct instruction flashcards on sight-word identification for two preschool students with autism spectrum disorders.Academic Research International, 3 (2), 394-404.
  • Huttenlocher, P (2009). Neural plasticity. The effects of environment on the development of the cerebral cortex.Harvard UniversityPress. USA.
  • Jack P. Shonkoff and Deborah A. Phillips, eds. Board on children, Youth, and Families, Commision on beahvioral and social sciences and education.Washington, D.C.: NationalAcademyPress.
  • Jarque, J. (2011). Dificultades de aprendizaje en Educación Infantil. Descripción y tratamiento. Madrid: Editorial CCS.
  • Luckevich, D. (2008). Computer Assisted Instruction for Teaching Vocabulary to a Child with Autism. (Tesis Doctoral). Nova Southeastern University. Orlando.
  • Martínez, M.C.; Branda, S. y Porta, L. (2013). ¿Cómo funcionan los buenos docentes? Fundamentos y valores. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (2), 26 – 35.
  • Muñoz Quezada y Otros (2010). Efectos de los gestos icónicos en la memoria de trabajo de estudiantes con discapacidad intelectual. Infancia y aprendizaje,33 (4), 461-474.
  • NationalResearch Council and Institute of Medicine (2000). From Neurons to Neighborhoods: The science of early childhood development. Committee on integrating the science of early childhood development.
  • Paniagua, G. y Palacios, J. (2005). Educación Infantil. Respuesta educativa a la diversidad. Madrid: Alianza.
  • Robles, M.A; Calero, M.D. y García, M.D. (2010). Cognitive skills, behavior and learning potencial of preschool children with Down syndrome.Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8 (1), 87-110.
  • Ross, T. & Nelson, C. (2001). Developmental science and the media: Early brain development. American Psychologist, 56(1), 5-15.
  • Tomás, B. y Barcelón, L. (2006). Asamblea de aula para todos: una adaptación para la inclusión de un alumno ciego. Integración. Revista sobre ceguera y deficiencia visual, 49, 25-33.
  • Tomillo, R.I. (2012). Dificultades educativas en alumnos con TDAH. Facultad Ciencias de la Educación especialidad de orientación Educativa. Universidad de La Rioja. Madrid.
  • Trianes, M. V; De la Morena, M. L. y Muñoz, A. M. (1999) Relaciones sociales y prevención de la inadaptación social y escolar. Málaga: Aljibe.
  • Zappalá, D; Köppel, A. y Suchodolski, M. (2011). Inclusión de TIC en escuelas para alumnos con discapacidad motriz. Buenos Aires: Ministerio de Educación.