Estilo y estética en el vídeo musical. Creando una tipología clip

  1. Jennifer Rodríguez-López
  2. Ignacio Aguaded
Zeitschrift:
Telos: Cuadernos de comunicación e innovación

ISSN: 0213-084X

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Entornos creativos

Nummer: 103

Seiten: 50-58

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Telos: Cuadernos de comunicación e innovación

Zusammenfassung

This article defines the aesthetic of music videos in relation to the concept of style as an autonomous and independent audiovisual format of similar languages, as the cinematographic or the advertising one, creating a typology for classifying and analysing music videos.

Bibliographische Referenzen

  • Adorno, T. W. (1992). Teoría estética. Madrid: Taurus.
  • Beardsley, M. C. y Hospers, J. (1976). Estética. Historia y fundamentos. Madrid: Cátedra.
  • Bialostocki, J. (1973). Estilo e iconografía: Contribución a una ciencia de las artes. Barcelona: Barral Editores.
  • Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
  • Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.
  • Chión, M. (1998). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
  • Cuesta, M. (2007). Videoclisión: Relaciones entre teleseries y videoclips en seis capítulos. Santiago: Xunta de Galicia.
  • Darley, A. (2002). Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Fandos, M. (1993). El vídeo-clip musical. Comunicar, 1, 94-97.
  • González-Requena, J. (1999). El discurso televisivo: Espectáculo de la posmodernidad. Madrid: Cátedra.
  • Gubern, R. (1992, marzo). Medios masivos de comunicación y tradiciones artísticas. Intermedios, 8.
  • Kaplan, A. (1987). Rocking Around the Clock: Music Television, postmodernism and consumer culture. London: Methuen & Co. Ltd.
  • Lipovetsky, G. (2004). El imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas. Barcelona: Anagrama.
  • Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y el cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.
  • Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas o cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona: Gedisa.
  • Sánchez-Noriega, J. L. (1997). Crítica de la seducción mediática. Madrid: Tecnos.
  • Sedeño, A. M. (2007). El videoclip como mercanarrativa. Signa, 16, 493-504.
  • Sedeño, A. M. (2002). Lenguaje del videoclip. Málaga: Universidad de Málaga.