La educación del futurocreencias del alumnado

  1. Sara Conde Vélez 1
  2. Angel Boza Carreño 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revue:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Année de publication: 2019

Volumen: 71

Número: 4

Pages: 25-44

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2019.66473 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Bordón: Revista de pedagogía

Résumé

INTRODUCTION. We cannot conceive sitting down to work without turning on our computer and connecting to Internet. That is why we intend to test our ideas about the education in the future. Our goal is to establish the beliefs of students about the education in the future by exam-ining their opinions on the technological context, teachers, the teaching methodology and stu-dents. We also explore what relationships between these dimensions underlie their beliefs. METHOD. We conducted a survey on a sample of 431 students from the University of Huelva (Spain) using an ad hoc scale, called 'The education in the future', which aims to assess the beliefs of students about the education in the future and was composed of four dimensions: Technologi-cal Context, Future Professors, Future Teaching Methodology and future Students, We validate the scale by expert judgment, analysis of internal consistency and exploratory factor analysis, which redefine the initial scale. RESULTS. The students value, above all, the methodology of Col-laborative Projects, followed by the orienting-socio-critical teachers and the constructive-social students, above the technological context. We also see that the model that underlies student be-liefs places the project-based methodology at the centre of education in the future, determining teacher and student models, and determined to a lesser degree by the technological context. DISCUSSION. These results indicate that new contexts transform teaching and that methodo-logical changes demand a new type of student and teachers that are more focused on learning.

Références bibliographiques

  • Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Bentler, P. M. (1985). Theory and implementation of EQS: A structural equations program. Los Ángeles: BMDP Statistical Software.
  • Castaño, C., Maiz, I. y Garay, U. (2015). Redes sociales y aprendizaje cooperativo en un MOOC. Revista Complutense de Educación, 26, 119-139. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46328
  • Díaz, I., Cebrián, S. y Fuster, I. (2016). Las competencias en TIC de estudiantes universitarios del ámbito de la educación y su relación con las estrategias de aprendizaje. RELIEVE, 22(1). doi: http://dx.doi.org/0.7203/relieve.22.1.8159
  • García-Valcárcel, A. y Tejedor, F. J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20(2). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/19035
  • Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y perspectivas. Propósitos y Representaciones, 1(5), 325-347. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
  • Herrera, A. (2015). Una mirada reflexiva sobre las TIC en Educación Superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 1-4.
  • Hien, M., Chang, Z. y Nguyet, A. (2017). The effect of blended learning on student performance at course-level in higher education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation, 53, 17-28. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.01.002
  • Liesa, M., Vázquez, S. y Lloret, J. (2016). Identificación de las fortalezas y debilidades de la competencia digital en el uso de aplicaciones de internet del alumno de primer curso del Grado de Magisterio. Revista complutense de educación, 2(27), 845-862. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.48409
  • Lomax, R. G. (1982). A guide to LISREL-type structural equation modeling. Behaviour Research Methods and Instrumentation, 14, 1-8.
  • López, A. B., González, I. y de León, C. (2015). Exploratory factor analysis to construct a model of university teaching evaluation indicators. Culture and Education, 27, 337-371. doi: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1035546
  • Manrique, K. A. (2015). La web 2.0 y sus servicios como herramientas en el entorno educativo del siglo XXI. Revista digital universitaria, 9(16), 1-13. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.16/num9/art76/
  • Melgarejo, I. y Rodríguez, M. (2014). El nuevo entorno educativo de Bolonia: ágoras transformadas por el esquema Tecno-Holista. Historia y Comunicación Social, 19, 797-812. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/45003/42374
  • NMC (2017). Horizon Report, Higher Education Edition. Recuperado de http://academedia.org/2017_NMC_horizon.pdf
  • Pérez, M. S., Ortiz, M. G. y Flores, M. M. (2015). Redes sociales en educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50), 188-206. Recuperado de http://www.pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/53/62
  • Riera, J. (2016). Educational innovation at the university and the new role of professors. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 34(1), 23-31.
  • Suárez-Rodríguez, J. M., Pérez-Sanz, S., Boza, A. y García-Valcárcel, A. (2012). Educación 2.0. Horizontes de la innovación en educación. En Jiménez, C., García, J. L., Álvarez, B. y Quintanal, J., Investigación y educación en un mundo en red (pp. 32-40). Madrid: McGraw-Hill.
  • Trujillo, J. M., Aznar, I. y Cáceres, M. P. (2015). Análisis del uso e integración de redes sociales colaborativas en comunidades de aprendizaje de la Universidad de Granada (España) y John Moores de Liverpool (Reino Unido). Revista Complutense de Educación, 26, 289-311. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46380
  • Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501