El póster de los valoresRecurso didáctico para la educación en valores de los niños y niñas de las escuelas de baloncesto de la Fundación Real Madrid

  1. Gema Ortega Vila 1
  2. Luis Javier Durán González
  3. Francisco Javier Giménez Fuentes-Guerra
  1. 1 F
Revista:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: XV Congreso Internacional AEISAD

Número: 426

Páxinas: 329-336

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Resumo

The Poster of the Values is a didactic resource elaborated so that the teachers of basketball schools of the Real Madrid Foundation can promote values to the players. This didactic material presents simple, attractive and illustrative proposals so that the youngest players improve in values, such as respect, motivation, autonomy, selfesteem, team spirit, equality and health. The objectives of this work are: (a) to describe the content of this didactic resource and (b) to show how the different proposals of the Poster of the Values are applied in basketball practice. The participants are 112 boys and girls from eight to ten years old, who participate with the Poster of the Values according to the orientations of their teacher. The result in the use of this educational material is quite satisfactory, according to the perception of the teachers, of the children and their families.

Referencias bibliográficas

  • Bunker, D. & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18(1), 4044.
  • Castejón, F.J., Giménez, F.J., Jiménez, F. y López, V. (2003). Concepción de la enseñanza comprensiva del deporte: modelos, tendencias y propuestas. En Castejón, F.J. (Ed.), Iniciación deportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte (pp. 17-34). Sevilla: Wanceulen.
  • Devís, J. (1996). Educación Física, deporte y currículum. Madrid: Visor.
  • Díaz, M. R. y Muñoz, A. (2013). Los murales y carteles como recurso didáctico para enseñar ciencias en Educación Primaria. Revista Eureka sobre enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(3), 468-479. Habilidades y Destrezas (2016).
  • Edúkame (2018). Póster sobre educación emocional infantil. Recuperado de: https://edukame.com/poster -sobre-educacion-emocional-infantil
  • Oslin, J. y Mitchell, S. (2006). Game-centred approaches to teaching physical education. En D. Kirk, D. Macdonald, y M. O’Sullivan, M. (Eds.), The Handbook of Physical Education (pp. 627-650). Londres: Sage.
  • Ortega Vila, G., Giménez FuentesGuerra, F. J., Jiménez Sánchez, A. C., Franco Martín, J., Durán González, L. J., y Jiménez Martín, P. J. (2012). Iniciación al Valorcesto. Madrid: Ediciones Gráficas Real Madrid.
  • Ortega, G. y Jiménez, P. J. (2012). Proyecto educativo de transmisión de valores a través del deporte de la Fundación Real Madrid. Ricyde. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 8(27), 1-2.
  • Ortega G., Jiménez, P. J., Durán, L. J., Franco, J., Giménez, F. J., y Jiménez, A. C. (2013). Diseño de cuadernos didácticos para fomentar los valores sociales y personales a través del baloncesto en la Fundación Real Madrid: cuaderno del alumnado. En J. Aldaz, A. Dorado, P.J. Jiménez y A. Vilanova (Eds.), Responsabilidad Social, Ética y Deporte (pp. 221-232). Madrid: Ibersaf Industrial. ISBN: 978-847788-651-8.
  • Ortega Vila, G., Abad Robles M. T., Durán González, L. J., Franco Martín, J., Giménez Fuentes-Guerra, F. J., Jiménez Martín, P. J., y Jiménez Sánchez, A. C. (2015). Entrenando Fútbol: enseñando Valores. Madrid: Ediciones Gráficas Real Madrid.
  • Ortega Vila, G., Franco Martín, J., Abad Robles M. T., Durán González, L. J., Giménez Fuentes-Guerra, F. J., y Jiménez Sánchez, A. C. y Robles Rodríguez, J. (2016). Estrellas del Valorcesto. Madrid: Ediciones Gráficas Real Madrid.
  • Póster ¡Estoy saludable! Recuperado de: https://www.habilidadesydestrezas.com/producto/taller-de-nutricion-poster-estoy-saludable/