Imagen social y valoración de la profesión enfermera para el alumnado del Grado de Enfermería

  1. Cristina Teresa-Morales 1
  2. Diego José Feria-Lorenzo 1
  3. Margarita Rodríguez-Pérez 1
  1. 1 Departamento de Enfermería, Facultad de Enfermería, Universidad de Huelva, España
Journal:
Temperamentvm: Revista internacional de historia y pensamiento enfermero

ISSN: 1699-6011

Year of publication: 2019

Issue: 15

Type: Article

More publications in: Temperamentvm: Revista internacional de historia y pensamiento enfermero

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 1 (25-02-2024)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2019
  • Journal Impact: 0.020
  • Field: ENFERMERÍA Quartile: C3 Rank in field: 21/42

Abstract

Objective: To identify the characteristics of the social image and social value attributed to the nursing profession by first year undergraduate nursing students. Methods: Mixed methods study with both quantitative scales and open questions self-administered through a questionnaire. We collected information regarding the participants’ sociodemographic characteristics, access and predisposition towards nursing training, terms associated with nurse, description of competent nurse and social value of this profession. All undergraduate nursing students registered in the first year module History, Theoretical Foundations and Ethical Bases of Nursing (Faculty of Nursing of the University of Huelva), in the academic year 2017/2018, were included in the study. The data were collected in October 2017. Results: The final sample comprised 106 participants. The following terms were associated with nurse: professional dedicated to caring for others; a person who is kind, affectionate and patient; with professional values related to responsibility, vocation and commitment; someone who mainly works in healthcare, who helps and treats others with empathy and closeness. Conclusions: The professional image projected by the students is disconnected from the stereotypes that have accompanied and constrained the nursing profession throughout history. The nurse was the second best valued in the set of healthcare professions.

Bibliographic References

  • Amezcua, Manuel; Gálvez Toro, Alberto (2002). Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Revista Española de Salud Pública; 76(5):423-436. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272002000500005 [acceso: 16/09/2019]
  • Albar, María Jesús; Sivianes-Fernández, María (2016). Percepción de la identidad profesional de la enfermería en el alumnado de grado. Enfermería Clínica; 26(3):194-198. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2015.10.006 [acceso: 16/09/2019]
  • Arreciado Marañón, Antonia (2013). Identidad profesional enfermera: Construcción y desarrollo en los estudiantes durante su formación universitaria [Tesis]. Barcelona: Universidad de Barcelona. Disponible en: http://hdl.handle.net/2445/49181 [acceso: 16/09/2019]
  • Ávila Olivares, José Antonio (2014). Los signos iconográficos del reconocimiento público de la Enfermería en España: su importancia y significación. Cultura de los Cuidados; 18(38):92-106. Disponible en: http://hdl.handle.net/10045/36988 [acceso: 16/09/2019]
  • Calvo Calvo, Manuel Ángel (2011). Imagen social de las enfermeras y estrategias de comunicación pública para conseguir una imagen positiva. Index de Enfermería; 20(3):184-188. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962011000200010 [acceso: 16/09/2019]
  • Calvo Calvo, Manuel Ángel (2014). Estereotipos y sesgos sexistas asociados al modelo de mujer enfermea en la comunicación publicitaria. Texto y Contexto-Enfermagem; 23(3):530-537. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072014004120012 [acceso: 16/09/2019]
  • Celma Vicente, Matilde (2007). Cultura organizacional y desarrollo profesional de las enfermeras [Tesis]. Granada: Universidad de Granada). Disponible en: http://hdl.handle.net/10481/1792 [acceso: 16/09/2019]
  • Falcó Pegueroles, Anna (2005). Cuidar siguiendo los calores y principios éticos propios de la enfermería. Enfermería Clínica; 15(5):287-290. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S1130-8621(05)71129-3 [acceso: 16/09/2019]
  • Fargemoen, May Solveig (1997). Professional identity: values embedded un meanningful nursing practice. Journal of Advanced Nursing; 25(3):434-441. Disponible en: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1997.1997025434.x [acceso: 16/09/2019]
  • Galindo Huertas, Solanye; Romero Ballén, María Nubia (2008). Sentido y significado del uniforme de enfermería como elemento de identidad. Temperamentvm; (7). Disponible en: http://www.index-f.com/temperamentum/tn7/t6558r.php [acceso: 16/09/2019]
  • Gonçalves dos Santos, Emilia Conceiçao; da Silva Júnior, Osnir Claudiano; Saba de Almeida, Yasmina; Chave Valois, Carolina Brelaz; Almuinha Ramos, Luciano Godinho; Cavalcante Valente, Geilsa Soraia (2018). Identidade social e profissional da enfermeira nas publicações internacionais: dissidências e confluências com a Enfermagem brasileira. Temperamentvm; (14). Disponible en: http://ciberindex.com/index.php/t/article/view/e12001/e12001 [acceso: 16/09/2019]
  • Guerra González, José Eugenio (2016). Filatelia e Historia Postal en España (1830-2015). Fuente histórica, líneas de investigacion y abordajes metodológicos para la construcción disciplinar de la Historia de la Enfermería [Tesis]. Alicante: Universidad de Alicante. Disponible en: http://hdl.handle.net/10045/54309 [acceso: 16/09/2019]
  • Hernández Yañez, Juan F (2010). La enfermería frente al espejo: mitos y realidades. Madrid: Fundación Alternativas. Disponible en: https://www.fundacionalternativas.org/laboratorio/documentos/documentos-de-trabajo/la-enfermeria-frente-al-espejo-mitos-y-realidades [acceso: 16/09/2019]
  • Del Pino R, Martínez JR (2007). Estrategias para mejorar la visibilidad y accesibilidad de los cuidados enfermeros en Atención Primaria de salud. Revista de Administración Sanitaria Siglo XXI; 5(2):311-337. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-revista-administracion-sanitaria-siglo-xxi-261-articulo-estrategias-mejorar-visibilidad-accesibilidad-los-13107526 [acceso: 16/09/2019]
  • Icar Isern, María Teresa (coordinadora); Delgado-Hito, Pilar; De la Cueva Ariza, Laura (2015). Enfermeras en el cine. La profesión en imágenes. Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • Mateo Aguilar, Ester (2013). Percepción de la Identidad Enfermera en estudiantes de último curso de Grado en Enfermería [Trabajo Fin de Máster]. Almería: Universidad de Almería.
  • Marí, Ricard; Bo, Rosa M; Climent, Cristina I (2010). Propuesta de análisis fenomenológico de los datos obtenido en la entrevista. Revista de Ciències de l'Educació; (1):113-133. Disponible en: https://doi.org/10.17345/ute.2010.1.643 [acceso: 16/09/2019]
  • Nauderer, Taís María; Lima, María Alice (2005). Imagen da enfermeria: revisao da literatura. Revista Brasileira de Enfermagem; 58(1):74-77. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672005000100014 [acceso: 16/09/2019]
  • Ohlen, Joakim; Segesten, Kerstin (1998). The professional identity of nurse: concept analysis and development. Journal of Advanced Nursing; 28(4):720-727. Disponible en: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00704.x [acceso: 16/09/2019]
  • Pimentel, María Helena; Pereira, Fernando Augusto; Pereira da Mata, María Augusta. (2011). La construcción de la identidad social y profesional de una profesión femenina: enfermería. Prisma Social; (7):1-23. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3804937 [acceso: 16/09/2019]
  • Real Academia Española (2018). Diccionario de la Lengua Española. Disponible en: https://dle.rae.es/ [acceso: 16/09/2019]
  • Taylor SJ, Bogdan R (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos Studio.
  • Torres, Alexandra; Sahuenza, Olivia (2006). Desarrollo de la autoestima profesional en enfermería. Investigación y Educación Enfermería; 24(4):113-119. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1052/105215402011.pdf [acceso: 16/09/2019]
  • Williams MG, Burke L (2015). Doing learning knowing speaking: How beginning nursing students develop their identity as nurses. Nursing Education Perspectives; 36(1):50-52. Disponible en: https://doi.org/10.5480/12-908 [acceso: 16/09/2019]