Diseño y validación de un cuestionario para estudiar el proceso de formación de los futbolistas

  1. Alberto Martín Barrero 1
  2. Manuel Tomás Abad Robles 2
  3. Francisco Javier Giménez Fuentes-Guerra 2
  1. 1 Centro Universitario San Isidoro (Sevilla), España
  2. 2 Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte. Universidad de Huelva (España
Revista:
E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

ISSN: 1885-7019

Any de publicació: 2020

Volum: 16

Número: 2

Pàgines: 127-138

Tipus: Article

Altres publicacions en: E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

Resum

In order to study and analyze the training developpment process of the player from the perspective of the coach at the initiation phase, a questionnaire of 97 questions was designed grouped into seven dimensions (Sociodemographic Variables, Talent Development, Training Methodology, Competitive Context, Qualities of the coach, Training of the coach and Social context). A qualitative and quantitative analysis was supported by 12 experts evaluation. Subsequently, the validity of the content was analyzed through the Aiken V coefficient, establishing a 99% confidence interval, and the coefficient of variation. In order to establish reliability, internal consistency was analyzed through Cronbach's Alpha method (0.939) and test-retest reliability using the intraclass correlation coefficient, 0.913 (p <0.01). The results showed that the questionnaire gathers enough psychometric properties necessary to be considered a valid and reliable tool in order to study and analyze the current condition of grassroots football from the coach's perspective at the initiation phase (U9-U12).

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  • Anexos Tabla 2. Media, desviación típica, coeficiente de variación, V de Aiken e intervalo de confianza de la pertinencia de cada pregunta.