Experiencia de convergencia didáctica en Enfermería Comunitaria y Enfermería Médico-Quirúrgica

  1. Francisca García Padilla 1
  2. Dolores Merino Navarro 2
  3. Mª del Carmen Carrasco Acosta 2
  1. 1 Diplomada en Enfermería y Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación. Profesora Titular del Departamento de Enfermería, Universidad de Huelva.
  2. 2 rofesora Titular de la Escuela Universitaria de Enfermería, Universidad de Huelva.
Journal:
Metas de enfermería

ISSN: 1138-7262

Year of publication: 2010

Volume: 13

Issue: 3

Pages: 20-24

Type: Article

More publications in: Metas de enfermería

Abstract

Introduction: since the 2007/08 school year, work has been conducted to find coordination areas between two subject topics of the 3rd year of the University of Huelva’s Nursing Degree that facilitate the curriculum’s integrated knowledge. Methodology: a qualitative approach to reality has been performed by means of identification and consensus (brainstorming: discussion group) and prioritization (comparison by pairs) techniques. A series of measures have been implemented in the 2008/09 school year, and assessed at the end of that same school year by students by answering a written and semi-structured questionnaire. Finally, a content analysis has been performed and the information has been triangulated to guarantee the validity of results. Conclusions: five coordination areas were identified, for which four short term measures were established and implemented in the 2008/09 school year. The experience has been positively valued by 100% of participating students. Amongst other improvement proposals, students suggest increasing the time available for the performance of field work, expanding study topics and facilitating information to the associated clinical teaching staff.

Bibliographic References

  • The European Higher Education Area. The Bologna Declaration of 19 june 1999. Joint declaration of the European Ministers of Education. [En línea] [fecha de acceso: el 10 de marzo de 2010]. URL disponible en: http://www.mec.es/universidades/eees/files/Declaracion_Bolonia.pdf
  • Pérez E, Fernández J, García M. La Educación en la universidad del siglo XXI: Conceptos y Propuestas. Rev. Intern. Pedag. Univers2006; 125(8): 124-136.
  • García Sánchez JN, Caso Fuertes A, Hidalgo Redondo R, Arias Gundin O. La evaluación de prácticas universitarias y su aplicación en un enfoque innovador. Madrid. Rev. Educ. may-ago 2005; 337: 295-325.
  • Zabalza MA. Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Nancea; 2003.
  • Cebrián M (coord.). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea; 2003.
  • Delors J. La Educación encierra un tesoro. París: UNESCO; 1996.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia; 2006.
  • Águeda Bento AC. Nuevas claves para la docencia universitaria en el espacio europeo de educación superior. Madrid: Narcea; 2005.
  • Zabalza MA. Diseño curricular en la universidad. Competencias del docente universitario. Madrid: Narcea; 2002.
  • López Pastor VM. Presentación: Evaluación, Aprendizaje, Docencia Universitaria y EEES. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 2009; 8(4). [En línea] [fecha de acceso: el 10 de marzo de 2010]. URL disponible en: http://www.aufop.com/aufop/home/
  • García Padilla FM, Merino Navarro D, Carrasco Acosta MC, Ortega Galán A, García Torres S, Pedregal González M. Hacia la convergencia didáctica en dos materias troncales de la Titulación de Enfermería. En: Enseñar y aprender en la universidad del siglo XXI: propuestas y condiciones. V Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria. Valencia: ICE; 2008, p. 93-96.
  • Medina JL. La pedagogía del cuidado: saberes y prácticas en la formación universitaria en Enfermería. Barcelona: Laertes; 1999.