Competencias mediáticas y digitales, frente a la desinformación e infoxicación

  1. Portugal, Rigliana 1
  2. Aguaded, Ignacio 2
  1. 1 Universidad Mayor de San Andrés
    info

    Universidad Mayor de San Andrés

    La Paz, Bolivia

    ROR https://ror.org/00k4v9x79

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Razón y palabra

ISSN: 1605-4806

Year of publication: 2020

Issue Title: Senderos de la Comunicación

Volume: 24

Issue: 108

Type: Article

DOI: 10.26807/RP.V24I108.1658 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Razón y palabra

Abstract

The study addresses the panorama of trust that exists worldwide, compared to digital platforms and traditional media. Highlights an accelerated growth of distrust that users have before the aforementioned media. In this context, the situation of misinformation and infoxication that characterizes the international digital sphere is explained, which promotes the growing presence of fake news (fake news). Therefore, journalism in media convergence, characterized by multiscreen logic, requires the strengthening of media literacy (knowing, knowing how to do and knowing how to be) of users who consume and produce content (prosumers), as well as digital skills that are expressed in information management, communication, content creation, problem solving and security (Ávalos, Pérez-Escoda and Monge, 2019, p. 238). The experience of fact checking is an example of media literacy, developed with a critical sense against misinformation and infoxication.

Bibliographic References

  • Aguaded, I. y Romero-Rodríguez, L. M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society, 6 (1), pp. 44-57.
  • Ávalos, C., Pérez-Escoda, A. y Monge, L. (2019). Learn Startup como metodología de aprendizaje en el desarrollo de competencias digitales e investigativas. Journal of new approaches in educational research 8(2), 236-252.
  • Bakir, C. y McStay, A. (2017). “Fake News and the Economy of Emotions”, Digital Journalism, 6(2), 154-175 https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1345645
  • Bazaco, A., Redondo, M., y Sánchez-García, P. (2019). El clickbait como estrategia del periodismo viral: concepto y metodología. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 94-115. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1323/06es.html DOI: 10.4185/RLCS2019-1323
  • Benito-Ruiz, E. (2009), “Infoxication 2.0”, en M. Thomas [ed.], en Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning, Pennsylvania: IGOInfoSci.
  • Boczkowski, P. (2017). La posverdad. Disponible en: http://www.revistaanfibia.com/ensayo/la-posverdad/
  • Buckingham, D. (2011). Media Literacy: New Directions or Losing our Way? Manifesto for Media Education Symposium. Royal Institute of British Architects (11-01- 2018).
  • Caldeiro, M., y Aguaded, I. (2015). Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 9 (1), 37-55.
  • Cornellá, A. (2004). Infoxicaxión: Buscando un orden en la información. Infomanía.
  • Delgado-Ponce, A. & Pérez-Rodríguez, A. (2018). La competencia mediática. En R. García-Ruiz, A. Pérez-Rodríguez & A. Torres (Eds.). Educar para los nuevos medios. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital (pp. 13-25). Abya Yala Universidad Politécnica Salesiana
  • Dias, P. (2014), “From ‘infoxication’ to ‘infosaturation’: a theoretical overview of the cognitive and social effects of digital immersion”, en Ámbitos: Revista
  • Edelman (2018). Trust Barometer 2018. Annual Global Study. Disponible en: https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2018- 10/2018_Edelman_Trust_Barometer_Global_Report_FEB.pdf
  • Edelman (2019). Trust Barometer 2019. Annual Global Study. Disponible en: https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2019- 03/2019_Edelman_Trust_Barometer_Global_Report.pdf?utm_source=websit e&utm_medium=global_report&utm_campaign=downloads
  • Fedorov, A. y Levitskaya, A. (2015). Situación de la educación en medios y la competencia crítica en el mundo actual: opinión de expertos internacionales. Comunicar 45 (23) 107-116. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-11
  • Fernández-García, N. (2017). “Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática”. Nueva Sociedad, 269, p. 66-77.
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. European Commission Joint Research Centre Institute for Prospective Technological Studies.
  • García, A. y González-Fernández, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España. Comunicar 24(49) 49-58.
  • García-Ruiz, R., Aguaded, I. & Rodríguez-Vázquez, A. I. (2014). Propuesta de alfabetización mediática ante los estereotipos de género en los medios de comunicación: Resultados y valoración de “Rostros de Mujer”. Prisma Social, (13), 576-609. Disponible en http://goo.gl/EmoqLg
  • García-Ruiz, R., Gozálvez, V. & Aguaded, J.I. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos. Info, 35, 15-27. DOI https://doi:10.7764/cdi.35.623
  • García-Ruiz, R. y Contreras-Pulido, P. (2018). La escuela prosumidora: del recurso didáctico al contenido curricular. En R. García-Ruíz, A. Pérez-Rodríguez y A. Torres (Eds.), Educar para los nuevos medios. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital (pp. 28-41). Abya Yala.
  • García-Ruiz, R., Ramírez-García, A. & Rodríguez-Rosell, M.M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 22(43), 15-23. DOI https://doi.org/10.3916/C43-2014-01
  • Gutiérrez, A. & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital [Education for media, media literacy and digital literacy]
  • Hobbs, R. (1998). The seven great debates in the media literacy movement. Journal of Communication, 48(1), 16-32. https://doi.org/10.1111/j.1460- 2466.1998.tb02734.x
  • Hobbs, R. (2004). A Review of School-Based Initiatives in Media Literacy Education. American Behavioral Scientist, 48(1), 42-59. DOI 10.1177/0002764204267250
  • Hobbs, R. & Jensen, A. (2009). The Past, Present, and Future of Media Literacy Education. Journal of Media Literacy Education, 1, 1-11. Disponible en: http://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol1/iss1/1/
  • Koltay, T. (2011). The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443710393382
  • Lee, A.Y.L. & So, C.Y.K. (2014). Media Literacy and Information Literacy: Similarities and Differences. Comunicar 42(21) 137-145. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-13
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14. DOI http://doi.org/db96bn
  • Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L. M., y Pérez-Rodríguez, A. (2018). Factchecking Vs. Fake News: Periodismo de confirmación como componente de la competencia mediática contra la desinformación. Index Comunicación. Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada. 8(2), pp. 295-316.
  • Luke, C. (2007). As seen on TV or was that my phone? New media literacy. Policy Futures in Education, 5(1), 50-58. DOI: http://doi.org/cczb2k
  • McLuhan, M. & Nevitt, B. (1972). Take today. The executive as dropout. Harcourt Brace Jovanovich
  • Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., & Kleis, R. (2019). Reuters Institute Digital News Report 2019.Reuters Institute for the Study of Journalism (2019).
  • Orihuela, J.L. (2002). Los nuevos paradigmas de la comunicación. E-Cuaderno. Disponible en: http://www.ecuaderno.com/paradigmas
  • Palau-Sampio, D. (2016). Metamorfosis de la prensa de referencia en el context digital: clickbait y estrategias de tabloide en Elpais.com, Communication & Society, 29(2), pp 63-80
  • Pérez-Rodríguez, M.A.y Delgado-Ponce, A. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar 20(39), 25-34. DOI 10.3916/C39-2012-02-02
  • Pérez-Rodríguez, M. A., Delgado, A. García-Ruiz, R. y Caldeiro, Ma. C. (2015). Niños y jóvenes antes las redes y pantallas. La educación en competencia mediática. Gedisa.
  • Rodríguez-Rossel, M., Marta-Lazo, C., y Torres-Toukoumidis, A. (2018). La creatividad transmedia en los procesos interactivos de aprendizaje a través de medios digitales emergentes. En I. Aguaded y L. M. Romero-Rodríguez (Eds.), Competencias Mediáticas en Medios Digitales (pp. 171-188). Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Romero-Rodríguez, L. M., Gadea, W., y Hernández, G. (2015). Incidencia de la diversificación del ecosistema comunicativo en la sobresaturación informativa. Comunicación Estudios Venezolanos de la Comunicación, 171-172, pp. 23-33.
  • Romero-Rodríguez, L. y Mancinas-Chávez, R. (2016). Sobresaturación informativa: visibilizar el mensaje institucional en tiempos de infoxicación. En L. M. RomeroRodríguez y R. Mancinas-Chávez (Eds.) Comunicación institucional y cambio social (pp. 111.137), Egregius.
  • Romero-Rodríguez, L. M., Torres-Toukoumidis, A., Pérez-Rodríguez, A., & Aguaded, I. (2016). Analfanauts and Fourth Screen: Lack of Infodiets and Media and Information Literacy in Latin American University Students.Fonseca Journal of Communication, 12, 11-25. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/fjc2016121125
  • Romero-Rodríguez, L. M., De Casas, P., Caldeiro, M. C. (2018). Desinformación e infoxicación en las cuartas pantallas. En I. Aguaded y L. M. Romero-Rodríguez (Eds.), Competencias Mediáticas en Medios Digitales (pp. 73-92). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Romero-Rodríguez, L. M. y Rodriguez-Hidalgo, C. (2019). Desinformación y posverdad en los medios digitales: del astroturfing al click-baiting. En L. M. Romero-Rodríguez y D. Rivera-Rogel, La comunicación en el escenario digital. Actualidad, retos y prospectivas (pp. 378-407). Pearson.
  • Scolari, C. y Rapa, F. (2019) Media Evolution. Sobre el origen de las especies mediáticas. La Marca Editora.
  • Speier, Cheri et al. (1999). “The Influence of Task Interruption on Individual Decision Making: An Information Overload Perspective”. En Decision Science, 1999, 30(2), Chicago.
  • Tandoc Jr, Edson., Lim, Zheng Wei., & Ling, Richard (2018). Defining “fake news” A typology of scholarly definitions, Digital Journalism, 6(2), pp. 137-153. http://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
  • UNESCO (2008). Teacher Training Curricula for Media and information Literacy. Report of the International Expert Group Meeting. Paris: International UNESCO.
  • Vosoughi, S., Roy, D. & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online, Science, 359(6380), 1446-1151. DOI. http://dx.doi.org/10.1126/science.aap9559.