Cómo proyectan la enseñanza de las ciencias y qué sienten los maestros en formación de Educación Primaria durante sus prácticas de enseñanza

  1. M. A. de las Heras 1
  2. Y. González 1
  3. R. Romero 1
  4. B. Vázquez 1
  5. R. Jiménez Pérez 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Year of publication: 2019

Issue Title: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 26-29

Type: Article

More publications in: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Abstract

This paper presents the result of the analysis of 20 practicum memories taken at random from teachers in Primary Education, in order to specify what transfer they make of what they have learned about how science should be taught and what they feel during this period. The results show that those students who have freedom, project as much as possible, what worked in the subjects of Didactics of Experimental Sciences, work by projects. In addition, they agree on detailing a beginning full of negative emotions, under the umbrella of fear and, how throughout the process, they are turning towards positive emotions, highlighting the subject of practicum as the most satisfactory of the college career.

Bibliographic References

  • González-Garzón, ML y Laorden Gutiérrez, C (2012). El Prácticum en la formación inicial de los Maestros en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de profesores y estudiantes. Revista de Educación, 35, 131-154.
  • Pozuelos, F.J. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: descripción, investigación y experiencias. MCEP: Morón de la Frontera (Sevilla).
  • Vázquez-Alonso, A. y Manasero, M.A. (2011). El descenso de las actitudes hacia la ciencia de chicos y chicas en la educación obligatoria. Ciência & Educação, 17(2), 249-268.
  • Zabalza Beraza, M. A. (2011). El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43.