Evaluación de un programa de intervención con familias para la reducción de conductas antisociales en los menores

  1. Soto Rosales, Antonio
  2. González Losada, Sebastián
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2014

Volume: 25

Issue: 2

Pages: 56-73

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.25.NUM.2.2014.13520 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

This paper presents an evaluation conducted on a program of intervention with minors which for reducing risky behaviors based on intra-family conflicts. The evaluation scheme focused on two moments: firstly, a formal characterization of the groups was carried out; secondly, a questionnaire was administered to the technicians officially working in social programs that have certain responsibilities in the Guide program and they were asked about the suitability of the program according to some pre-established dimensions. At the same time, some information about the satisfaction degree of the parents teenagers was extracted through a questionnaire elaborated following the dimensions of the evaluation of the impact of the CINDA model González (2005). Afterwards, the obtained results were contrasted with the people directly responsible, those who applied directly the program, and depending on the results certain improvement proposals were established.

Bibliographic References

  • Cardona Molto, M.C., (2002) Introducción a Los Métodos de Investigación en Educación, , Madrid: EOS
  • Carpio De Los Pinos, C., Tejero González, J.M., Eficacia de un programa para la prevención de la violencia en un centro de Educación Secundaria (2012) REOP, 23 (2), pp. 123-128
  • Carrobles, J.A., Pérez, J., (2001) Escuela de Padres. Guía para Evitar Problemas de Conducta y Mejorar El Desarrollo Infantil, , Madrid: Pirámide
  • Cava, J., Buelga, S., Musito, G., Murgui, S., Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en en el ajuste psicosocial: Un estudio longitudinal (2010) Revista de Psicodidáctica, 15 (1), pp. 21-34
  • Cingolani, J.M., Castañairas, C., Diseño y aplicaciones de un programa de intervención psicosocial para adolescentes escolarizados (2011) Psicología, Cultura y Sociedad, 11 (11), pp. 43-54
  • De Miguel García, A., (2006) Programa de Intervención para Padres y Menores Con Conductas de Maltrato, , Valencia: Generalitat Valenciana
  • De Oña Cots, J.M., Tesis doctoral (2008) Evaluación de Un Programa de Educación Social Con Jóvenes en Situación de Riesgo, , Málaga
  • Dionne, J., Zambrano, A., (2013) Intervención Con Adolescentes Infractores de Ley, , http://www.sename.gov.cl/wsename/otros/observador2/obs2_53-75.pdf, 28 de Marzo de
  • Europa, C.D., (2013) Recomendación Rec (2006)19, , (s.f.) Recuperado el 30 de 10 de
  • (2013) Fundación Respuesta Social Siglo XXI, , http://www.respuestasocial.es/Fundacion_Siglo_XXI/PIMFA.html, (s.f.). Recuperado el 30 de 10 de
  • González Losada, S., Pozo Muñoz, C., García Rodríguez, P., (2012) Evaluación Institucional en El Ámbito Educativo, , Madrid: Pearson
  • González, L.E., El impacto del proceso de evaluación y acreditación en las universidades de América Latina (2005) El Proceso de Acreditación en El Desarrollo de Las Universidades, p. 300. , VARIOS, Colombia: CNDA-IESALC/UNESCO
  • House, E.R., (1994) Evaluación, Ética y Poder, , Madrid: Morata
  • Maganto, M., Bartau, I., (2004) Corresponsabilidad Familia (COFAMI), , Madrid: Pirámide
  • Márquez, M., Rodrigo, M., Vermaes, I., (2000) Aprender en la Vida Cotidiana. Un Programa Experiencial para Padres, , Madrid: Visor
  • Martínez González, R., The challenge of parenting education: New demands for spanish schools. Childhood education. Infancy through early adolescence. International perspectives on school-family-community partnership (1998) International Focus Issue, 74 (6), pp. 351-354
  • Martínez González, R.A., (2009) Programa-Guía para El Desarrollo de Competencias Emocionales, Educativas y Parentales, , Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social
  • Martínez González, R.A., (2010) Parentalidad Positiva en Asturias, , Oviedo: Consejería de Bienestar Social y Vivienda y Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad
  • Martínez González, R., Pérez Herrero, M., Evaluación e intervención educativa en el campo familiar (2004) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17 (1), pp. 89-104
  • Martínez, I., García, J., Musitu, G., Yubero, S., Las prácticas de socialización familiar: Confirmación factorial de la versión portuguesa de una escala para su medida (2012) Revista de Psicodidáctica, 17 (1), pp. 159-178
  • McDonald, B., La evaluación y el control en educación (2008) La Enseñanza: Su Teoría y Su Práctica 6a Ed., pp. 467-483. , J. Gimeno Sacristán, & Á. Pérez Gómez, Madrid: Akal
  • Rey García, Á., (2013), http://www.uclm.es/centro/criminologia/pdf/cursoViolenciaFamiliar/13.pdf, (s.f.). Recuperado el 30 de 10 de; Sánchez Ramos, J.M., (2011) Un Recurso de Integración Social para Niños/as, Adolescentes y Familias en Situación de Riesgo: Los Centros de Día de Atención a Menores, , Granada: Universidad de Granada
  • Shinkfield, D.L., (1985) Evaluación Sistémica. Guía Teórica y Práctica, , Barcelona: Paidós
  • Social, C.D., (2006) Programa de Intervención para Padres y Menores Con Conductas de Maltrato, , Valencia: Generalitat Valenciana
  • Stufflebeam, D.L., Shinkfield, A.J., (1987) Evaluación Sistemática. Guía Teórica y Práctica, , Madrid: Paidós-MEC
  • Stufflebeam, D., (2007) Evaluation. Theory, Models & Applications, , San Francisco: Jossey-Bass
  • Tyler, R.W., (1950) Basic Principles of Curriculum and Instruction, , Chicago: University of Chicago Press
  • Valenzuela, M., Ibarra, M., Loreto, M., Zubarrew, G., "Familias fuertes". Taller de fortalecimiento familiar para adolescentes con educación recibida (2012) Rev Chil Pediatr, 83 (2), pp. 146-153