Sucesión de sumas parciales como proceso iterativo infinitoun paso hacia la comprensión de las series numéricas desde el modelo APOS

  1. Codes Valcarce, Myriam 1
  2. González-Martín, Alejandro S. 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 University of Montreal
    info

    University of Montreal

    Montreal, Canadá

    ROR https://ror.org/0161xgx34

Revista:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Any de publicació: 2017

Volum: 35

Número: 1

Pàgines: 89-110

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.1927 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Resum

A la llum de les dificultats que comporta l'aprenentatge de les sèries numèriques, en aquest article ens centrem en un dels seus components que apareixen explícitament en la seva definició com a límit d'una successió de sumes parcials: la successió de sumes parcials com a procés iteratiu infinit. A partir de la descomposició genètica d'aquest concepte, s'han analitzat les respostes de dos grups d'alumnes de primer any universitari i s'han trobat manifestacions de diferents concepcions acció i procés en els dos grups. Les diferències entre les maneres de conèixer les successions de sumes parcials d'aquests grups revelen la importància d'alguns elements matemàtics clau per a la comprensió de les sèries numèriques.

Referències bibliogràfiques

  • Asiala, M., Brown, A., DeVries, D. J., Dubinsky, E., Mathews, D. y Thomas, K. (1996). A framework for research and development in undergraduate mathematics education. En J. Kaput, A. H. Schoenfeld y E. Dubinsky (eds.). Research in Collegiate Mathematics Education II, Conference Board of the Mathematical Sciences (CBMS) Issues in Mathematics Education, 6, Providence: American Mathematical Society, pp. 1-32. https://doi.org/10.1090/cbmath/006/01
  • Brown, A., McDonald, M. y Weller, K. (2008). Step by step: iterative processes and actual infinity. Conference Board of the Mathematical Sciences (CBMS) Issues in Mathematics Education, 15, pp. 117-144.
  • Codes, M. (2010). Análisis de la comprensión de los conceptos de serie numérica y su convergencia en estudiantes de primer curso de universidad utilizando un entorno computacional. Tesis doctoral. Salamanca: Universidad de Salamanca. Disponible en línea: <http://hdl.handle.net/10366/76452>.
  • Codes, M., Sierra, M. y Raboso, M. (2007). Innovación en la recogida de datos para una investigación de carácter cualitativo. Un ejemplo con alumnos universitarios en un entorno computacional. En M. Camacho, P. Flores, y P. Bolea (eds.). Investigación en Educación Matemática XI. San Cristóbal de La Laguna, Tenerife: SEIEM, pp. 261-271. Disponible en línea: <http://seiem.es/docs/ actas/11/Actas11SEIEM.pdf>.
  • Dreyfus (1991). Advanced mathematical thinking processes. En D. Tall (Ed.), Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, pp. 25-41.
  • Dubinsky, E. y McDonald, M. A. (2001). APOS: a constructivist theory of learning in undergraduate mathematics education research. En D. Holton (ed.). The teaching and learning of mathematics at university level: An ICMI study. Dordrecht, Países Bajos: Kluwer Academic Publishers, pp. 273-280.
  • Dubinsky, E., Weller, K., McDonald, M. A. y Brown, A. (2005). Some historical issues and paradoxes regarding the concept of infinity: an APOS-based analysis: part II. Educational Studies in Mathematics, 60, pp. 253-266. https://doi.org/10.1007/s10649-005-0473-0
  • Earles, J. S. (2000). Mathematical beliefs and conceptual understanding of the limit of a function. Journal for Research in Mathematics Education, 31(3), pp. 258-276. https://doi.org/10.2307/749807
  • Fernández-Plaza, J. A., Ruiz-Hidalgo, J. F. y Rico, L. (2015). Razonamientos basados en el concepto de límite finito de una función en un punto. Enseñanza de las Ciencias, 33(2), pp. 211-229. Disponible en línea:<http://ensciencias.uab.es/article/view/v33-n2-fernandez-ruiz-rico/1575-pdfes>. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1575
  • Fernández-Plaza, J. A., Ruiz-Hidalgo, J. F., Rico, L. y Castro, E. (2013). Definiciones personales y aspectos estructurales del concepto de límite finito de una función en un punto. PNA, 7(3), pp. 117-130. Disponible en línea: <http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/23475/1/PNA7%283%293.pdf>.
  • Fischbein, E., Tirosh, D. y Hess, P. (1979). The intuition of infinity. Educational Studies in Mathematics, 10, pp. 3-40. https://doi.org/10.1007/BF00311173
  • Garbín, S. y Azcárate, C. (2002). Infinito actual e inconsistencias: acerca de las incoherencias en los esquemas conceptuales de alumnos de 16-17 años. Enseñanza de las Ciencias, 20(1), pp. 87-113.
  • Herscovics, N. (1989). Cognitive obstacles encountered in the learning of algebra. En S. Wagner y C. Kieran (eds.). Research issues in the learning and teaching of algebra. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, pp. 60-86.
  • Kidron, I. (2002). Concept definition, concept image, and the notion of infinite sum in old and new environments. En A. D. Cockburn y E. Nardi (eds.). Proceedings of the 26th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 3. Norwich, UK: PME, pp. 209-216.
  • Kidron, I. y Tall, D. (2015). The roles of visualization and symbolism in the potential and actual infinity of the limit process. Educational Studies in Mathematics, 88(2), pp. 183-199. https://doi.org/10.1007/s10649-014-9567-x
  • Knopp, K. (1956). Infinite sequences and series. New York: Dover Publications.
  • Mamona-Downs, J. (2001). Letting the intuitive bear on the formal, a didactical approach for the understanding of the limit of a sequence. Educational Studies in Mathematics, 48, p. 259. https://doi.org/10.1023/A:1016004822476
  • Martínez-Planell, R., González, A. C., DiCristina, G. y V. Acevedo (2012). Students’ conception of infinite series. Educational Studies in Mathematics, 81(2), pp. 235-249. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9401-2
  • McDonald, M. A., Mathews, D. M. y Strobel, K. H. (2000). Understanding sequences: A tale of two objects, En E. Dubinsky, A. H. Schoenfeld, y J. Kaput (eds.). Research in Collegiate Mathematics Education. IV. Conference Board of the Mathematical Sciences (CBMS) Issues in Mathematics Education, 8. Providence: American Mathematical Society, pp. 77-102.
  • Monaghan, J. (1991). Problems with the language of limits. For the Learning of Mathematics, 11(3), pp. 20-24.
  • Monaghan, J., Sun, S. y Tall, D. (1994). Construction of the limit concept with a computer algebra system. En J. P. da Ponte y J. F. Matos (eds.). Proceedings of the 18thConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 3. Lisboa, Portugal: PME, pp. 279-286.
  • Piaget, J. y García, R. (1982). Psicogénesis e historia de la ciencia. México: Siglo veintiuno editores.
  • Przenioslo, M. (2004). Images of the limit of function formed in the course of mathematical studies at the university. Educational Studies in Mathematics, 55, pp. 103-132. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000017667.70982.05
  • Roh, K. H. (2008). Students’ images and their understanding of definitions of the limit of a sequence. Educational Studies in Mathematics, 69, pp. 217-233. doi:10.1007/s10649-9128-2
  • Schwarzenberger, R. L. E. y Tall, D. O. (1978). Conflicts in the learning of real numbers and limits, Mathematics Teaching, 82, pp. 44-49.
  • Tall, D., y Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, pp. 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
  • Trigueros, M. (2003). El uso de la noción de esquema en el análisis de la solución de problemas complejos. XIX Jornadas del SI-IDM, Córdoba. Disponible en línea: <http://www.ugr.es/local/jgodino/ siidm.htm> (consulta marzo de 2005).
  • Weller, K., Brown, A., Dubinsky, E., McDonald, M. y Stenger, C. (2004). Intimations of infinity. Notices of the American Mathematical Society, 51(7), pp. 741-750.
  • Williams, S. R. (2001). Predications of the limit concept: An application of repertory grids. Journal for Research in Mathematics Education, 32(4), pp. 341-367. https://doi.org/10.2307/749699