Transmedialidad y Narrativas Transmedia en la era de la Comunicación Digital Interactiva: El Caso de los Periódicos
- Santin-Picoita, Franklin Gustavo 1
- Gadea, Walter-Federico 2
- Henríquez-Mendoza, Eduardo Fabio 1
-
1
Universidad Nacional de Loja
info
-
2
Universidad de Huelva
info
ISSN: 2665-0266
Year of publication: 2024
Issue Title: Paradigmatic Resilience
Volume: 17
Issue: 1
Pages: 235-242
Type: Article
More publications in: Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 (RTED)
Abstract
Transmediality is the ability of a story or narrative to expand across multiple platforms and media. The research aimed to analyze the adaptation and transformation of narratives in interactive digital communication, with a specific focus on the newspaper industry. Given the small number of research in this field, we started with a qualitative approach that allowed an exhaustive review of the existing literature to contextualize the topic, identify key concepts, and summarize the results of previous research. The compilation of research, theories, and concepts related to transmediality and transmedia narratives. It highlights that the media are currently immersed in transmediality in response to the growing demand for an interactive digital communication experience by users. To achieve this, they are adopting transmedia strategies. As a result, this study contributes to the debate as a basis for understanding the relevance of transmediality in journalism, particularly in the newspaper industry. In conclusion, it is identified how applying transmedia approaches can significantly improve interactive digital communication today. Likewise, the contribution to the research gap in this field is achieved and contributes to the literature and the disciplinary field.
Bibliographic References
- Aguirre, S.A. (2017). Cultura transmedia en la construcción de experiencias educativas universitarias innovadoras.
- Barboza, L. (2015). Los 7 principios de la narrativa transmedia según Henry Jenkins. https://n9.cl/9gypj
- Calle, L. (2016). Metodologías para hacer la revisión de literatura de una investigación. https://n9.cl/0qjpt
- Cantos García, J., & Cumba Castro, E.A. (2018). Periodismo en las Redes Sociales y las Nuevas Narrativas dentro de la Comunicación Digital. Ciencia Sociales y Económicas. DOI: https://doi.org/10.18779/csye.v2i1.269
- Cavaller, V. (2020). Cross-, hiper-, transmedialidad y otros neologismos afines. https://doi.org/10.7238/c.n97.2019 DOI: https://doi.org/10.7238/c.n97.2019
- Cervi, L., Tejedor Calvo, S., & Robledo-Dioses, K. (2022). Comunicación digital y ciudad: Análisis de las páginas web de las ciudades más visitadas en el mundo en la era de la Covid-19. Revista Latina de Comunicación Social. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1845
- De Montserrat Gil Cruz, V. (2019). Gráficos animados en diarios digitales de México. Cápsulas informativas, participativas y de carácter lúdico. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación. DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi51.1659
- Dioses, K. L., Rojas, T., & Moreno, H.P. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 23, 223-240. DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.55593
- Hinojosa, H. (2019). Hacia una propuesta para el fomento de la lectura literaria en los/as jóvenes desde el intertexto, el hipertexto y la narrativa transmedia. DOI: https://doi.org/10.25074/07195532.22.1553
- Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. NYU Press. https://n9.cl/gm9j
- Kinder, M. (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520912434 DOI: https://doi.org/10.1525/9780520912434
- Orihuela, J. L. (2023). Entrevista a José Luis Orihuela: Innovación tecnológica, medios y formación profesional. Inmediaciones de la Comunicación, 18(2), 323-327. Epub 01 de diciembre de 2023.https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.2.3495 DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.2.3495
- Paredes Otero, G. (Coord.). (2022). Narrativas y usuarios de la sociedad transmedia, 59. https://n9.cl/y43ik
- Rost, A. (2006a). La interactividad en el periódico digital. Universitat Autònoma de Barcelona.
- Rost, A. (2006b). La interactividad en el periódico digital. Universitat Autònoma de Barcelona.
- Scolari, C. A. (2013a). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. https://n9.cl/f98orz
- Scolari, C. A. (2013b). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Grupo Planeta Spain, 2013. https://n9.cl/gxpr7
- Scolari, C. A. (2013c). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. https://n9.cl/f98orz
- Sepúlveda Cardona, E. A., & Suárez Quinceno, C. (2016). Transmedia literacy e intertextualidad. Universidad Católica Luis Amigó. https://n9.cl/oybjn
- Silva-Rodríguez, A., Vázquez-Herrero, J., & Negreira-Rey, M. (2022). Actualización de las fases del contenido periodístico para dispositivos móviles. Revista de Comunicación. DOI: https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A19
- Suárez Mouriño, A. (2021). El usuario interactivo y su rol como actante y narratario en el consumo de narrativas ludoficcionales con elementos transmedia. Virtualis, 12(22), 1–17. https://doi.org/10.2123/virtualis.v12i22.367